Det er svært at rejse i Oman, da det 1.) ikke er så populært at rejse her – fx næsten ingen offentlig transport – og 2.) gennemsnitsalderen på turister er 50 år, hvilket omtrent betyder at de har langt flere penge end os sølle backpackere…
Muscat
Hovedstaden er Muscat, hvor 1 million mennesker bor. En by
(og forstæder), der ligger langs kysten og strækker sig over
godt 70 km, så det er ikke lige sådan at komme fra øst til
vest.
Muscat betyder 'ankerplads' og før i tiden var Muscat sidste
mulighed for at forsyne sig med vand inden turen gik til
Indien. I hovedstaden Muscat er den gamle bydel omkranset af
en bymur og bevogtet af to sandfarvede forter fra
1500-tallet. Byen er også rig på historiske bygningsværker,
og ved havnefronten står et af sultanens mere farverige
paladser, opført i 1972. Efterhånden har Muscat bredt sig
langs kysten, og nye bydele som Muttrah, Ruwi og Qurm er
opstået. Alle nye huse er hvide eller sandfarvede og bygget
i traditionel stil, og ingen skyskrabere rejser sig i
Muscat. Vejene er forbløffende rene, og de grønne områder
bliver vandet i døgndrift. Hvis du på rejsen besøger 'suqen'
(markedet) vil du finde alt, hvad hjertet begærer:
Krydderier, kulørte tørklæder, smykker, duftessenser, røgede
varer og røgelse, eller en khanjar – en krumdolk – som er
mændenes statussymbol
De to bydele Muttrah og Muscat er lukket inde af
bjerge.
Generelt er Muscat en ganske fin by, men blot alt, alt for
spredt ud. Sights dækker over markeder, strande, den
Arabiske halvøs eneste
operahus, den
tredjestørste moské
efter Mecca og Abu Dhabi og sultanen
Qaboos’
palads.
Der er (nærmest) ingen offentlig transport
i Oman, så det fungerer ved at taxaerne kører bus. De kører
langs større veje og smider af og samler op ved afkørsler,
rundkørsler og større kryds. Man skal have god tålmodighed,
da de som regel kun kører fra specifikke startsteder, når de
er fyldte, men de er billige (0,5 rial, 8 kr – for en halv
times kørsel). Det er generelt nemt at fange en taxa, og de
er til at betale, men man skal virkelig vide, hvad man skal
af med. Tager man en taxa alene koster det omkring 1 rial
(16 kr) per 10 km.
Olie- og naturgasforekomster danner økonomiens vigtigste
støtte foruden fiskeri og landbrug. Den vigtigste
nytteplante er dadelpalmen, men der dyrkes dog også bananer,
citroner, granatæbler, fodergræs og grøntsager. I syd har
man siden antikken høstet den kostbare røgelsesharpiks, og
Oman er verdens største røgelsesproducent.
Den kostbare røgelse, som er tørret harpiks fra
Boswellia-træet, vokser i ørkenen nær Salalah i det sydlige
Oman. Røgelse afbrændes stadig overalt i landet, den
karakteristiske duft hænger i luften – man er ikke i tvivl,
nu er man i Mellemøsten.
I 1508-1650 var store dele af det nuværende Oman under
portugisisk kontrol, men landet har ikke været direkte under
en vestlig kolonimagt. Fra 1871 og frem var landet under
stærk indflydelse af britisk styre og landet opnående først
fuld selvstændighed i 1960. Den nuværende sultan Qabus bin
Said al-Said overtog magten fra sin konservative far, Sa’id
bin Taimur, i 1970 ved et fredeligt statskup og fik fuld
international anerkendelse.
Oman var indtil da et lukket land med et middelalderligt
styre og restriktive leveregler - et af de mest
tilbagestående lande i den arabiske verden. Udviklingen tog
fart i 1980´erne og Sultan Oaboos har ved hjælp af oliepenge
skabt en moderne stat med vægt på hospitals- og
uddannelsessystemet og et veludbygget vejnet.