Klik -
her - eller under teksten for
at komme videre.
Frederik den 7. kanal i Løgstør
Datidens
Storebæltsbro
Det er ikke nogen helt almindelig museumsgenstand, der løber ved
Limfjordsmuseet. Frederik den VII’s Kanal, der strækker sig fra Løgstør til
Lendrup, var sin tids svar på Storebæltsbroen og et imponerende stykke
ingeniør-kunst. Kanalen blev gravet med håndkraft i 1856 – 1861 af godt 400
tyske arbejdere. Den blev indviet af Frederik den VII i 1861, og for første gang
i Limfjordens historie kunne skibe sejle uhindret forbi Løgstør Grunde.
Om sommeren kan man sejle til kanalbetjenthusene i Lendrup, hvor man kan gå i
land og besøge det smukke kulturmiljø og udstillingen i kanalbetjenthuset. Løgstørs
måske mest spektakulære attraktion er 4,4 km lang, 3 m dyb og blev i 2007 kåret
til et af Nordjyllands syv vidundere.
Langs kanalen var der flere sluser og broer, som krævede mandskab til betjening. Kanalbetjenthusene var boliger og arbejdsplads for de personer, der betjente sluserne og sørgede for, at trafikken på kanalen kunne forløbe gnidningsfrit. Hver kanalbetjent havde ansvar for et bestemt område, og husene var strategisk placeret tæt på sluser og broer.
En stor succes
Baggrunden for kanalens tilblivelse var, at store sandbanker ud for Løgstør,
kaldet Løgstør Grunde, i århundreder havde gjort livet både besværligt og
farligt for skibsfarten. De lavvandede og omskiftelige grunde satte en effektiv
prop i Limfjorden. Da Frederik den VII’s Kanal åbnede, var den derfor en kæmpe
succes. I 1898-99 sejlede næsten 3.000 skibe igennem. Desværre for kanalen blev
den overhalet inden om af teknologien. I 1901 lykkedes det at grave en sejlrende
igennem Løgstør Grunde, og skibstrafikken sejlede nu forbi kanalen, der lukkede
i 1913.
Unikt kulturmiljø
Den fredede kanal ligger i dag som et mægtigt kulturminde, men den rummer også
et helt særligt naturområde, der består af kalkoverdrev og strandenge. De unikke
forhold gør, at der findes særlige arter af bl.a. orkideer, der ikke findes
andre steder i Danmark. Limfjordsmuseet arbejder på at genåbne Frederik den
VII’s Kanal, og genetablere det oprindelige miljø. En genåbning af kanalen vil
give sejlende gæster en unik mulighed for at sejle ind i en tidslomme anno 1861
og føle historien på egen krop.