Klik - her - eller under teksten for at komme videre.
Det samlede beløb på 11.288 blev søndag aften indbetalt af
Kjeld:
I den forbindelse anfører Kjeld herunder sin egen bankkonto:
Herunder kan man se, hvad vi får for
pengene:
ÅRHUS charter REJSEBETINGELSER
ALMINDELIGE
BESTEMMELSER FOR DELTAGELSE I FERIEREJSER M.V.
Nedenstående bestemmelser er udarbejdet i overensstemmelse med ”Lov om pakkerejser”, som gælder for rejser bestående af flytransport og indkvartering. Bestemmelserne er udarbejdet af foreningen, Rejsearrangører i Danmark, og gælder tillige for rejser, som alene består af flytransport (”seat only”). Det med kursiv fremhævede, er rejsebureauets afvigelser fra Rejsearrangører i Danmarks bestemmelser.
1. INDTEGNING
Indtegning til en rejse kan ske ved personlig, skriftlig eller telefonisk
henvendelse til rejsebureauet samt via fax og internet. Indtegningen, og dermed
oplysningerne og vilkårene i prislisten og kataloget og på hjemmesiden, er
bindende for rejsebureauet og kunden, når depositum og/eller hele rejsens pris
er rettidigt indbetalt. Ved sin indbetaling forudsættes kunden at have
accepteret de på deltagerbeviset/billetten, i kataloget, i prislisten og på
internettet anførte vilkår for rejsen.
Rejsebureauet skal inden rejsens påbegyndelse gøre opmærksom på muligheden for
at tegne en rejseforsikring, der dækker udgifterne ved behandling og
hjemtransport i tilfælde af ulykke eller sygdom i det omfang, den offentlige
sygesikring ikke dækker. For salg af rejseforsikringer modtager rejsebureauet
typisk provision fra forsikringsselskabet. Kontakt salgspersonalet for
yderligere information om rejseforsikringer.
Børn og unge under 18 år, som rejser uden voksne rejseledsagere, skal ved køb af
rejsen forevise en erklæring fra deres forældre om, at de har tilladelse til
rejsen.
Den person, der står som nummer 1 på rejsen, og/eller den person, hvortil billetten sendes pr. post eller e-mail, betragtes som ejer af rejsen. Det er kun denne person, som kan ændre og/eller afbestille rejsen. Eventuel henvendelse, korrespondance eller refundering fra os angående rejsen, vil ske til denne person. Bestiller en person flere billetter, betragtes samme person som ejer af samtlige billetter.
2. REJSENS PRIS
Rejsens pris omfatter - hvor intet andet er anført - flytransport til rejsemålet
(dog ikke transfer fra lufthavn til hotel), lufthavnsafgifter,
passagerafgift, guideassistance, indkvartering i delt dobbeltværelse på hotel
eller lejlighed samt evt. forplejning i henhold til
katalog/prisliste/hjemmeside.
Tilslutningsrejser indgår kun som en del af rejsen, såfremt de er solgt sammen
med pakkerejsen eller flybilletten som en del af denne.
Udgifter til pas, visum, vaccinationer, forsikringer og lignende er, med mindre
andet er anført, ikke omfattet af prisen, og ansvaret for disse påhviler den
rejsende selv. Der henvises i øvrigt til pkt. 7.
Særlige hotelfaciliteter såsom adgang
til tennisbane, minigolf m.v. er sædvanligvis ikke inkluderet i rejsens pris,
ligesom det må påregnes, at der på visse hoteller opkræves leje for liggestole,
parasoller, safetybox, aircondition, internet m.v.
For børne- og opredningsrabatter henvises til prislisten.
3. BETALING, PRISÆNDRINGER
Køb senere end 21 dage før afrejse
Ved køb af rejse senere end 21 dage før afrejse, betales hele rejsens pris straks ved indtegning. Ved bankoverførsel skal rejsebureauet på købsdagen, eller nærmeste hverdag derefter, modtage en garanti for overførslen fra kundens bank.
Køb senere end 60 til 22 dage før afrejse
Ved køb af rejse senere end 60 til 22 dage før afrejse, betales hele rejsens pris ved køb af rejsen. Beløbet skal være rejsebureauet i hænde senest 48 timer efter indtegning.
Køb tidligere end 60 dage før afrejse
Ved køb af rejse tidligere end 60 før
afrejse, betales et depositum, som skal være rejsebureauet i hænde senest 48
timer efter indtegning. For rejser inden for Europa (herunder lande ved
Middelhavet samt de Kanariske Øer) udgør depositum kr. 1.200 pr. rejsende samt
evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer. For oversøiske
rejser udgør depositum kr. 2.400,- pr. rejsende samt evt.
afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.
Betaling af restbeløbet for rejser skal være rejsebureauet i hænde senest 60
dage før afrejse.
Overholdes betalingsbetingelserne ikke, har rejsebureauet ret til at annullere rejsen uden varsel.
Rejsens pris er beregnet på grundlag af
gældende tariffer, afgifter og valutakurser. Rejsebureauet forbeholder sig
derfor ret til inden afrejsedag at foretage sådanne prisændringer, som skyldes
ændringer i transportomkostninger (f.eks. brændstofpriser), skatter, afgifter
eller gebyrer (f.eks. lufthavns-, start- eller landingsafgifter) eller
valutakurser, som er anvendt til beregning af prisen for den pågældende rejse.
Hvis lufthavnsafgiften eksempelvis stiger kr. 100,-, forhøjes rejsens pris
tilsvarende. Hvis prisen forhøjes mere end 10%, er kunden berettiget til at
annullere rejsen og få indbetalte beløb refunderet. Det er dog en betingelse, at
annulleringen meddeles rejsebureauet umiddelbart efter, at kunden er blevet
underrettet om prisforhøjelsen.
Dersom skatter eller afgifter m.v., som påligges rejsebureauet direkte, og som
er indregnet i rejsens pris, nedsættes eller bortfalder med virkning inden
rejsedagen, er rejsebureauet forpligtet til at godtgøre kunden det sparede
beløb, såfremt det overstiger kr. 100,- pr. rejsedeltager.
Kunden skal underrettes om eventuelle prisstigninger snarest muligt og senest 20
dage før rejsedagen ved skriftlig meddelelse til den ved indtegningen eller
senere af den rejsende oplyste adresse.
Alle billetter sendes per mail, har kunden ingen mail, sendes billetten per post.
Ændring af indbetalingsform: Der er ingen fortrydelsesret på indbetalingsformen. Når vi har modtaget indbetaling, kan den ikke ændres til anden betalingsform.
4. ÆNDRING OG AFBESTILLING INDEN AFREJSE
4.1 Ændring og afbestilling på rejsebureauets foranledning
Rejsebureauet har ret til at ændre eller aflyse rejsen på følgende vilkår:
Såfremt rejsebureauet inden afrejse aflyser rejsen, skal kunden hurtigst muligt
informeres herom. Det samme gælder, hvis det inden afrejse viser sig, at
rejsebureauet ikke vil kunne levere de aftalte ydelser eller, at ydelserne vil
være af ringere kvalitet end aftalt.
Såfremt en ændring medfører, at rejsens økonomiske værdi falder, har kunden ret
til at modtage et nedslag i prisen, som svarer til værdiforringelsen. Dette
gælder dog ikke for ændringer eller uregelmæssigheder, som almindeligvis må
betragtes som bagatelagtige.
Samtidig med at rejsebureauet informerer kunden om aflysningen eller ændringen,
skal kunden informeres om, hvilke beføjelser kunden har, og hvordan kunden i
øvrigt skal forholde sig. I tilfælde af, at rejsebureauet aflyser rejsen, uden
at det skyldes den rejsendes egne forhold, har kunden ret til at opsige
rejseaftalen og få tilbagebetalt samtlige indbetalte beløb. Kunden kan også
vælge i stedet at deltage i en anden pakkerejse efter eget valg, såfremt
arrangøren uden uforholdsmæssige omkostninger og tab kan tilbyde dette. Dette
gælder også, såfremt det med sikkerhed kan forudses, at rejsen vil blive
misligholdt væsentligt af rejsebureauet. Såfremt kunden vælger at deltage i en
pakkerejse af højere værdi, skal kunden betale prisforskellen. Vælger kunden at
deltage i en pakkerejse af ringere værdi, skal
rejsebureauet tilbagebetale prisforskellen.
Kunden har dog ikke ovenstående beføjelser, hvis aflysningen skyldes, at
antallet af indtegninger 4 uger inden afrejse er under 75% af det antal pladser,
rejsebureauet har til rådighed på den pågældende flyserie. I så fald skal de
indtegnede kunder informeres skriftligt om aflysningen senest 3 uger inden den
planlagte afrejsedag.
Lider kunden økonomisk tab som følge af rejsebureauets ændringer eller som følge
af pakkerejsens aflysning, har kunden krav på erstatning i overensstemmelse med
almindelige erstatningsregler, med mindre aflysningen eller den manglende
opfyldelse skyldes:
1) At antallet af tilmeldte til en pakkerejse er mindre end det ovenfor anførte
minimum, og skriftlig meddelelse herom er kommet frem til kunden senest 3 uger
inden afrejsedag.
2) Kundens egne forhold
3) En uvedkommende tredjemand eller udefra kommende omstændigheder (force
majeure) som ikke med passende omhyggelighed kunne have været forudset ved
aftalen indgåelse eller været undgået eller afbødet af rejsebureauet eller
nogen, som rejsebureauet er ansvarlig for.
Kunden har endvidere krav på erstatning, hvis rejsebureauet har garanteret
(tilsikret) visse egenskaber ved pakkerejsen, og disse efterfølgende ikke vil
kunne blive leveret.
Vil kunden gøre krav gældende, skal kunden give rejsebureauet meddelelse herom
inden rimelig tid, efter kunden har fået oplysning om ændringen eller
aflysningen. Gør kunden ikke dette, bortfalder retten til at gøre krav gældende.
4.2 Ændring og afbestilling på
kundens foranledning
4.2.1 Ændring af rejsen
Hvis kunden efter betaling af depositum og/eller rejsens pris ønsker at foretage
ændringer med hensyn til afrejsested, rejsetidspunkt, rejsemål, hotel,
rejsedeltagere etc., og forudsat at rejsebureauet bekræfter at en sådan ændring
er mulig, gælder følgende regler:
Ved ændringer af rejser, der meddeles rejsebureauet og bekræftes af dette senest
60 dage før den oprindelig aftalte rejsedag, er rejsebureauet berettiget til at
opkræve et ændringsgebyr. Ændringsgebyret er udregnet på baggrund af det
merarbejde og de merudgifter, som ændringen medfører, dog min. kr. 250 pr.
person. Eventuelle prisforskelle i forhold til gældende prisliste opkræves hos
eller refunderes til kunden. Ændringsgebyret indbetales samtidig med ændringen.
Ændringer som ovennævnte, som meddeles rejsebureauet og bekræftes af dette
senere end 60 dage før den oprindelig aftalte rejsedag, er rejsebureauet
berettiget til at betragte som afbestilling (jvf. nedenfor) og ny indtegning.
4.2.1.1 Ændring af rejsen –
overdragelse af rejsen
Såfremt kunden ønsker at overdrage rejsen til en anden, der opfylder alle
betingelser for at deltage i rejsen, betales et ændringsgebyr på kr. 250 samt
evt. ændringsgebyrer opkrævet af f.eks. luftfartsselskabet. Det forudsættes dog,
at hotellets eller flyselskabets regler ikke udelukker overdragelsen samt, at
rejsebureauet underrettes herom hurtigst muligt efter overdragelsen og under
alle omstændigheder inden pakkerejsens begyndelse. Kunderne hæfter
begge for betaling af rejsen.
Navneændringer kan normalt ikke foretages senere end 6 dage før afrejse. I de
tilfælde, hvor det er muligt at ændre, er ændringsgebyret på kr. 1.000, samt
evt. ændringsgebyr opkrævet af f.eks. luftfartsselskaber. Forsikringer kan ikke
overdrages til andre.
4.2.2 Afbestilling
I tilfælde af afbestilling på grund af akut opstået sygdom, kontaktes Århus Charter i kontorets åbningstid på telefon 86202900, ligesom du bedes sende en mail, der bekræfter annulleringen til info@aarhuscharter.dk. Uden for kontorets åbningstid sendes blot mail til ovenstående mailadresse.
4.2.2.1 Afbestilling pga. sygdom – med afbestillingsforsikring
Arrangøren skal ved aftalens indgåelse
informere kunden om mulighederne og vilkårene for at købe en
afbestillingsforsikring. Afbestillingsforsikringen kan kun tegnes i forbindelse
med rejsens bestilling og kan ikke opsiges efterfølgende. Skal betales straks
ved bestilling af rejsen.
Har kunden købt afbestillingsforsikring, kan kunden, med gyldig lægeattest,
indtil afrejsen afbestille rejsen og få det indbetalte beløb refunderet uden
andre fradrag end selve præmien for afbestillingsforsikringen, forudsat
betingelserne herfor er opfyldte.
4.2.2.2 Afbestilling – uden afbestillingsforsikring
Kunden har ret til at afbestille rejsen på nedenstående vilkår, medmindre bureauet senest ved aftalens indgåelse har oplyst, at afbestilling grundet underleverandørens (f.eks. flyselskabers) forhold ikke kan ske uden, at hele rejsens pris er tabt
Senest 60 dage før den aftalte rejsedag tilbagebetales det af kunden indbetalte beløb med fradrag af et beløb svarende til depositum (hhv. kr. 1.200 og kr. 2.400) samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.
Senere end 60 dage før og senest 21
dage før den aftalte rejsedag, har rejsebureauet ret til at beregne sig 60% af
rejsens pris, dog minimum kr. 1.200 hhv. kr. 2.400 samt evt.
afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.
Senere end 21 dage før og senest 7 dage
før den aftalte rejsedag og afgangstidspunkt, har rejsebureauet ret til at
beregne sig 80% af rejsens pris, dog minimum kr. 1.200 hhv. 2.400 samt evt.
afbestillingsforsikring, rejseforsikring og gebyrer.
Senere end 7 dage før den aftalte
rejsedag, ved for sent fremmøde eller ved kundens udeblivelse uden afbestilling,
har kunden ikke krav på tilbagebetaling af nogen del af sin indbetaling.
Udeblivelse eller for sent fremmøde
betragtes som en aflysning af hele rejsen og rejsens pris refunderes ikke.
Ved afbestilling i tilfælde, hvor der
er tale om flyvning med rutefly og rejsebureauet ikke kan få refunderet
flybilletten fra flyselskabet, har rejsebureauet ret til at beregne sig, hvad
der svarer til flybillettens pris samt depositum (kr. 1.200 hhv. kr. 2.400) samt
evt. betalte gebyrer. Rejsebureauet skal overfor kunden dokumentere, at
flybilletten ikke kan refunderes.
4.3 Afbestilling på grund af særlige omstændigheder på rejsemålet
Kunden kan afbestille sin rejse, hvis der inden for et tidsrum af 14 dage før
rejsens påbegyndelse på rejsemålet eller i umiddelbar nærhed af dette forekommer
krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige, smitsomme sygdomme eller andre
hermed ligestillede begivenheder, der indebærer en vis fare for den rejsendes
liv eller førlighed.
Såfremt Udenrigsministeriet, Statens Seruminstitut eller anden tilsvarende,
behørig myndighed fraråder rejser til det pågældende område i den aktuelle
ferieperiode, vil betingelserne for afbestilling normalt blive anset for
opfyldt. Endvidere vil betingelserne for kundens afbestillingsret som
udgangspunkt blive anset for opfyldt, hvis den pågældende begivenhed i øvrigt på
tilstrækkelig objektiv måde findes fyldestgørende dokumenteret.
Afbestillingsretten kan ikke påberåbes, hvis kunden ved aftalens indgåelse var
bekendt med den pågældende begivenhed eller begivenheden var almindelig kendt. I
tilfælde af kundens afbestilling grundet de opregnede begivenheder har kunden
krav på tilbagebetaling af samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen.
4.4 Prisregulering i forbindelse
med ændring eller afbestilling af rejse
Såfremt en slutbetalt rejse, hvorpå der er ydet 3., 4., 5. eller 6. personrabat/
ekstrasengsrabat, ændres eller afbestilles af den rejsende, tilbagebetales det
indbetalte beløb fratrukket rabatten for henholdsvis 3., 4., 5. og 6. person
samt øvrige fradrag og gebyrer. Er rejsen ikke slutbetalt, vil prisen for de
øvrige rejsende blive forhøjet med rabatten. Det samme gør sig i øvrigt
gældende, hvor en afbestilling eller ændring medfører, at kunden efterfølgende
skal have enkeltværelse eller dobbeltværelse som eneværelse. Der kan gælde
specielle regler for ændring og afbestilling af grupperejser.
5. REJSEBUREAUETS PLIGTER OG ANSVAR EFTER AFREJSE
Rejsebureauet er forpligtet til at gennemføre rejsen i overensstemmelse med
rejsens aftalegrundlag.
Bureauets forpligtelse gælder alle ydelser, som indgår i aftalen, også dem som
leveres af andre end rejsebureauet. Oplysninger i rejsebureauets katalog og
prisliste og på hjemmesiden er bindende for rejsebureauet.
Rejsebureauet kan dog ændre oplysningerne i kataloget/prislisten/på hjemmesiden
inden rejseaftalen indgås, såfremt kunden inden rejseaftalens indgåelse tydeligt
informeres om ændringerne. Såfremt der mellem rejsebureauet og den rejsende er
truffet særlige aftaler, som afviger fra de i kataloget anførte vilkår, er disse
kun gyldige i det omfang, de er påført rejsebeviset eller på anden måde klart
kan dokumenteres. Der foreligger en mangel ved rejsen, hvis den rejsende ikke
modtager de ydelser, som gennem rejsekataloget, annoncer eller særlige aftaler
med rejsebureauet er angivet på rejsebeviset, eller ydelserne er af ringere
kvalitet end det aftalte eller tilsikrede.
Uregelmæssigheder, som almindeligvis må betegnes som bagatelagtige, anses dog
ikke som mangler. Det bemærkes, at rejsebureauet har ret til at aflyse
programførte udflugter uden at ifalde ansvar, såfremt der ikke opnås
tilstrækkelig tilslutning til disse.
Det anses heller ikke for en mangel ved rejsen, at vejr- og temperaturforhold på
bestemmelsesstedet afviger fra det sædvanlige, ligesom forhold, som i det
væsentlige skyldes den rejsendes egen forsømmelse, ikke betragtes som en mangel
ved rejsen.
Er rejsen mangelfuld, har rejsebureauet ret og pligt til at søge en påberåbt
mangel afhjulpet hurtigst muligt, med mindre dette vil påføre rejsebureauet
uforholdsmæssige omkostninger eller væsentlig ulempe. Kan afhjælpning ikke
kræves, jvf. ovenfor, eller afhjælper rejsebureauet ikke manglen inden rimelig
tid, har den rejsende krav på forholdsmæssigt afslag i rejsens pris.
Tilbyder rejsebureauet at afhjælpe en mangel, kan den rejsende ikke kræve
forholdsmæssigt afslag eller hæve aftalen, såfremt afhjælpningen sker inden
rimelig tid og uden omkostninger eller væsentlig ulempe for den rejsende.
Kan en betydelig del af de aftalte ydelser ikke leveres, eller er pakkerejsen i
øvrigt behæftet med mangler, som medfører, at det skriftlige aftalte formål med
pakkerejsen er væsentlig forfejlet, kan gæsten hæve aftalen. Gæsten skal i så
fald umiddelbart efter underrette rejsebureauets repræsentant på stedet herom.
Hæver den rejsende aftalen, skal rejsebureauet tilbagebetale samtlige beløb, der
er betalt i henhold til aftalen. Der kan dog tilkomme rejsebureauet en
godtgørelse, som svarer til den værdi, pakkerejsen må antages at have haft for
den rejsende.
Hæver den rejsende aftalen, har den rejsende endvidere krav på uden udgift at
blive transporteret tilbage til afrejsestedet med det aftalte transportmiddel
til det aftalte tidspunkt.
Lider den rejsende økonomisk tab som følge af, at pakkerejsen er mangelfuld, har
den rejsende krav på erstatning fra rejsebureauet, med mindre manglen skyldes en
uvedkommende tredjemand og ikke med passende omhyggelighed kunne være forudset
ved aftalens indgåelse eller være undgået af rejsebureauet eller nogen,
rejsebureauet er ansvarlig for.
Rejsebureauet er heller ikke ansvarlig, såfremt aflysningen eller den manglende
opfyldelse skyldes udefra kommende omstændigheder, som rejsebureauet eller nogen
i rejsebureauet er ansvarlig for, ikke med passende omhyggelighed kunne have
forudset ved aftalens indgåelse eller have undgået eller afbødet (force
majeure).
Erstatning for personskade og for skade på bagage er begrænset i
overensstemmelse med reglerne i internationale konventioner. For flytransport
henvises til afsnittet om luftfartsselskabets ansvar.
Alle ankomsttider, der er angivet på trykt materiale og på hjemmesiden, skal
betragtes som forventede.
Rejsebureauet kan ikke gøres ansvarlig for tab, som skyldes mindre afvigelser i
forhold til de oplyste ankomsttider.
Rejsebureauet yder ingen erstatning for ulempe grundet forsyningssvigt på
hoteller, herunder midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand, varme og
aircondition. Der ydes heller ikke erstatning, hvis swimmingpools og lign.
faciliteter midlertidigt er ude af brug på grund af nødvendige reparationer
eller vedligeholdelsesarbejder. Endelig fraskriver rejsebureauet sig ethvert
ansvar for oplysninger, som findes i hotellernes egne brochurer.
Den rejsende er selv ansvarlig for medbragte værdigenstande og penge samt
opbevaring af disse under ferien. Rejsebureauet er ikke ansvarlig for
værdigenstande, som bortkommer fra hotellets deponeringsbokse eller lign.
6. LUFTFARTSSELSKABETS ANSVAR
For rejser til udlandet gælder Warszawa-konventionens erstatningsregler som
udgangspunkt for samtlige luftfartsselskaber, som er involveret i rejsen. Denne
konvention begrænser erstatningsansvaret for luftfartsselskaber i tilfælde af
død, legemsbeskadigelse og forsinkelse, skade eller tab af bagage. Disse
begrænsninger kan være mindre end 10.000 SDR (Special Drawing Rights).
For danske luftfartsselskaber samt
andre luftfartsselskaber med operations licens udstedt i EU er der i følge EU
Rådsforordning (EF) No 2027/97 ingen begrænsning i tilfælde af, at en passager
bliver dræbt eller lider skade på legeme eller helbred ved en ulykke ombord i
eller ved indstigning eller udstigning af et af deres fly. Sådanne selskaber har
ikke pligt til at betale mere end et beløb i lokal valuta svarende til SDR
100.000, hvis selskabet kan bevise, at det og dets agenter tog alle nødvendige
forholdsregler for at undgå ulykken, eller at det var umuligt for det eller dem
at tage sådanne forholdsregler. Dog kan selskabet fritages helt eller delvis for
erstatningsansvar såfremt passagerens uagtsomhed er skyld i eller medvirkende
til ulykken. I tilfælde af en ulykke, vil selskabet udbetale et forskudsbeløb
til dækning af umiddelbare omkostninger senest 15 dage efter, at den
erstatningsberettigede person er blevet identificeret. I tilfælde af død skal et
foreløbigt beløb ikke være mindre end et beløb svarende til SDR 15.000.
Selskabet forbeholder sig ret til at kræve sådan betaling tilbage i tilfælde af,
at modtageren fejlagtigt er blevet erstatnings berettiget eller at betalingen
overstiger selskabets erstatningspligt på grund af uagtsomhed af modtageren
eller passageren.
I henhold til internationale bestemmelser er det af sikkerhedsmæssige grunde
forbudt at transportere farligt gods i den indleverede bagage. Nærmere
oplysninger fås ved henvendelse til luftfartsselskabet eller rejsebureauet.
Vi gør opmærksom på, at luftfartsselskabets og dermed rejsebureauets
erstatningsansvar for ødelagt/bortkommen bagage er begrænset. Derfor opfordrer
vi til, at der tegnes separat bagageforsikring.
7. DEN REJSENDES PLIGTER OG ANSVAR
Den rejsende er forpligtet til at følge de anvisninger for rejsens
gennemførelse, som rejsebureauet eller dennes repræsentant samt flyselskab m.fl.
fastsætter. Den rejsende skal respektere de ordensbestemmelser, som fastsættes
med hensyn til transporten til og fra bestemmelsesstedet samt for ophold på
hoteller m.v. Grove eller gentagen overtrædelse heraf kan medføre bortvisning
fra rejseselskab og/eller hotel, således at videre ophold og hjemrejse må
foretages på den rejsendes egen foranledning og for egen regning. Den rejsende
skal kunne tage vare på sig selv eller rejse med en, som kan hjælpe med
personlig assistance, hvis det er påkrævet.
Den rejsende er erstatningsansvarlig i overensstemmelse med almindelige
erstatningsregler for skader, han forvolder på ejendele, som tilhører
medrejsende, rejsebureauet, rejseledere, luftfartsselskab, hotel m.v.
Den rejsende er ansvarlig for at have
gyldigt pas, visum og eventuelle vaccinationer. Oplysninger udover hvad der er
givet af rejsebureauet, fås ved henvendelse til det pågældende lands ambassade
eller konsulat og hos Seruminstituttet. Udenlandske statsborgere skal kontakte
respektive ambassader samt Seruminstituttet, hvor de kan få oplysninger om,
hvilke krav der stilles til deres lands statsborgere. Rejsebureauet kan ikke
stilles til ansvar for omkostninger, som undladelse heraf måtte medføre for den
rejsende.
Den rejsende skal selv afholde alle evt. udgifter, som skyldes mangler i
ovennævnte formaliteter, eksempelvis hjemtransport som følge af manglende pas,
med mindre manglen skyldes fejlinformation fra rejsebureauet.
Den rejsende er ligeledes ansvarlig for eventuelle følger af sygdom,
ulykkestilfælde og lignende under rejsen, og det påhviler den rejsende selv at
afholde udgifter til lægehjælp, hospitalsophold, særlig hjemtransport m.v. Den
rejsende skal holde sig orienteret hos rejselederen eller gense lægen for egen
regning. Rejsebureauet er ligeledes uden ansvar for, om rejsende, som selv
sørger for transport til lufthavn ved hjemrejsen, foretager rettidigt check-in.
Den rejsende bærer ansvaret for, at såvel egen person som baggage er egnet til
fly- eller bustransport. Det bemærkes, at gravide ikke må være passagerer i et
fly, når de er i 8. eller 9. måned
Kaptajnen/chaufføren kan afsætte personer, som på grund af sygdom, beruselse
eller andre årsager efter hans skøn er uegnede til at deltage i rejsen eller til
gene for medpassagerer. Der ydes ikke refusion for eventuelle uudnyttede dele af
rejsen, herunder udflugter eller andre arrangementer på bestemmelsesstedet.
8. REKLAMATIONER
Eventuelle reklamationer skal med henblik på afhjælpning på stedet gøres
gældende over for rejsebureauets guide på rejsemålet inden rimelig tid efter den
rejsende har opdaget manglen. Undladelse heraf vil normalt medføre tab af retten
til senere at kræve erstatning. Dette gælder dog ikke, hvis rejsebureauet har
handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt, eller såfremt
kravet skyldes skade på den rejsendes person.
Reklamationer over fejl eller mangler, som ikke har kunnet rettes på rejsemålet,
skal fremsættes skriftligt til rejsebureauet senest 4 uger efter rejsens
afslutning på
gaestemail@aarhuscharter.dk.
For medlemmer af Rejsearrangører i Danmark gælder i øvrigt, at dansk ret skal regulere ethvert krav, der rejses over for rejsebureauet. Såfremt parterne ikke kan opnå enighed, kan sagen indsendes til Pakkerejse-Ankenævnet, hvis afgørelse rejsebureauet er forpligtet til at følge. Pakkerejse-Ankenævnet kan kontaktes på:
Pakkerejse-Ankenævnet
Røjelskær 11, 3. sal
2840 Holte
Tlf. 4546110
www.pakkerejseankenaevnet.dk
Der kan forekomme en behandlingstid på
op til 6 måneder hos Pakkerejse-Ankenævnet.
Alternativt kan sagen anlægges ved en domstol eller ved voldgift i Danmark.
Hvis der er ikke opnås enighed ved en reklamation, hvor der kun er tale om rene flybilletter, henvises til Forbrugerklagenævnet. Læs mere på: http://www.forbrug.dk/Klagemuligheder/Forbrugerklagenaevnet/Klag-til-Forbrugerklagenaevnet
Kommentarer i spørgeskemaer bliver ikke betragtet som reklamationer, og der kan derfor ikke forventes svar på evt. kommentarer.
Efterlysning af glemte sager må ske omgående og senest 7 dage efter hjemkomsten. Til dækning af omkostninger (forsendelse m.v.) ved efterlysning kan rejsebureauet opkræve et særligt gebyr, som betales, uanset om den efterlyste genstand tilvejebringes eller ej. Hjemsendelse koster kr. 300,-, tillæg ved tungere pakker. Hjemsendelsen er på kundens eget ansvar og rejsebureauet kan ikke drages til ansvar for bortkommen eller beskadiget forsendelse.
9. GAVEKORT/TILGODEBEVISER/RABATKODER
Alle gavekort og tilgodebeviser (tidligere kaldt ventekontobreve) har en gyldighed på 3 år, derefter er de ugyldige. Er du i tvivl om dit tilgodehavendes gyldighed, kan der rettes henvendelse til info@aarhuscharter.dk
Ved brug af gavekort med trykte rabatkoder, kan der kun benyttes 1 gavekort pr. booking.