Ca. 10-15 meter henne ad stranden går en lille trappe 3-4 trin op og ruten fortsætter langs vandet ovenfor betonkanten, undervejs møder du en betontrappe med skiltning PRIVAT OMRÅDE og et gendarmstiskilt med en rød streg over - denne skiltning henviser kun til selve trappen, så passér den uden at betræde eller sidde på den og fortsæt langs vandet forbi nogle bådebroer, følg grusvejen til venstre op og drej til højre ad asfaltvejen, Persillegade. Fortsæt ligeud ad Kløften og ned af trætrappen til vandet, hvor en betonsti går langs kysten til en trappe der fører dig ovenfor skrænten. Nyd udsigten over farvandet Hørup Hav til halvøen Kegnæs.
Hvor ruten går til venstre ind mod land, kan du tage en lille afstikker til området for Torpedostationen, med bænke og demonteringsbunkerne, bygget i 1958. Selve stien fortsætter op til Hørup Klint, der i dag er et boligområde, over broen i skoven og via vejen Klinteskoven, derefter lidt til venstre og videre ad en grusvej der leder dig langs en opdyrket mark tilbage til kystskrænten med søjletræerne.
Ruten bugter sig ned over den lille bæk, følger kysten lidt inden det atter går op langs kystskrænten, forbi de karakteristiske forkrøblede fyrretræer, hvis udgåede grene er fulde af huller efter fuglenes jagt på lækre larver.
Efter at have passeret en dejlig strandeng og udløbet for Majbæk fortsætter du langs kysten forbi den sagnomspundne Skrædderhøj. Stien slår et slag til venstre og følger det levende hegn ind mod land. Fortsæt videre mod højre ad asfaltvejen Mintebjerggryde hen til T-krydset, hvor du drejer til højre og følger selvsamme vej ned mod vandet igen, til stedet hvor den første færgeforbindelse til Midtkobbel på Kegnæs gik, indtil Hertug Hans den Yngre flyttede den.
Fortsæt langs kysten, til trappen fører dig ned til et lille bådehus, som har tilhørt den kendte tyske forfatter Siegfried Lenz. Hér har du mulighed for at tage en lille afstikker op til den sidste vandmølle på Als, Vibæk Vandmølle. Fortsætter du istedet op ad trappen og langs stranden kommer du forbi udløbet af den hellige bæk Vibæk og til Taskland, hvor bænkene indbyder til en lille pause.
Videre går det langs kysten og levende hegn med kig over vandet til Kegnæs. I gennem krat og smalle steder, over broen ved Odderbæk til Kobbertoft, hvor stien drejer til venstre ind over land, langs opdyrkede marker til Skovby, hvor ruten ender ca. 100 meter efter Momos hus (mormors hus).
Har du flere mil i støvlerne kan du
fortsætte ad Alsstien´s ca. 64 km, som går fra Drejet,
dæmningen over til halvøen Kegnæs, langs Als´s østkyst,
forbi Mommark, Blomeskobbel med nordens største samling
af gravhøje, forbi Færgehavnen Fynshav og videre langs
Nørreskoven, ind om Havnbjerg og Nordborg for at ende
ved Færgen Bitten i Hardeshøj.
Tag færgen over til Ballebro på fastlandet og fortsæt
sydpå ad Alssundstiens 9,1 km tilbage til Sønderborg.
Hold godt øje med marsvin
langs kysten
Det er ikke den lille nuttede hårbold vi taler om, men
derimod tandhvalen. Særligt på en stille dag uden bølger
kan du være heldig at se marsvinets ryg bevæge sig i det
såkaldte "marsvinerul" gennem vandet. Det kan også
tænkes at du først hører lyden af dens vejrtrækning som
lyder som et phouiiie. Marsvinet er en af de mindste
tandhvaler og den eneste hvalart, der yngler i Danmark.
I Sønderborg Bugt er der genskabt stenrev, der blandt
andet skal gøre det lettere for marsvinet at finde føde
og farvandet omkring Als er udpeget som marint
habitatområde for bl.a. at give marsvinet bedre
beskyttelse og levevilkår.
Færgefart over Hørup Hav
I middelalderen satte man oldensvin ud på Kegnæs og en
del af overfarten er nok forgået fra Mindebjerghav til
Midtkobbel. Da Hertug Hans den Yngre overtog Kegnæs,
fandt han vejen for lang og færgen blev flyttet til
Høruphav, på Kegnæs blev der bygget en færgekro og
området hedder stadig Kegnæs Færge. Senere fik Hertug
Hans den Yngre opført en dæmning ovenpå landtangen E´
Drej (Drejet) og den stigende trafik via landvejen
gjorde at færgefarten ophørte i 1960.
Som led i våbenoptrapning opførte Det Tyske
Kejserrige i 1906 en torpedostation i Høruphav, der
fungerede som tysk torpedoindskydningsstation under 1.
Verdenskrig. I mellemkrigsårene boede her husvilde, men
i februar 1944 rømmede den tyske besættelsesmagt
bygningerne og indrettede en forsøgsstation for den
tyske krigsmarine. Både i sam- og eftertiden har
aktiviteterne på forsøgsstationen været omgivet af
mystik og mytedannelse – var bygningerne rammer for
udviklingen af tyske V-våben? Hele området omkring
forsøgsstationen var afspærret med landminer, pigtråd og
elektrisk hegn. På havnen i Sønderborg var der opsat et
skilt, der forbød al fotografering og maleri. Det har
naturligvis skærpet de allieredes interesse i at finde
ud af, hvad der foregik, og talrige rapporter fra den
danske, illegale, militære efterretningstjeneste
beretter om ubåde i vandet ud for Høruphav og
Gestapo-folk der overnattede i byen. Man ved i dag, at
der ikke blev udviklet V-våben på forsøgsstationen på
Hørup Klint. I stedet eksperimenterede den tyske
besættelsesmagt med radar og infrarødt udstyr, for at
udvikle metoder til at forstyrre de allierede bombeflys
radarnavigationssystemer og forhindre radiopejlingen af
tyske ubåde.
E Kegnæs kukkere
E kukke er det alsiske navn for gøgen og betegnelsen "de
Kegnæs kukker" stammer fra tiden under ritmester Wolf
Rathlou (fra 1666 til 1684), som havde håndsret over
bønderne på halvøen og terroriserede dem i den grad, at
mange ligefrem flyttede. Når fogeden havde sendt mændene
på arbejde, besøgte ritmesteren døtre og hustruer eller
fik dem bragt op til sig på Hjortholm. Disse besøg
forblev ikke uden følger og deraf opstod det spøgende
navn ovre på Als, fordi gøgen jo lægger æg i andre
fugles redder og lader dem om at udruge og opfostre dens
unger.
Møllerne var den første form
for industrialiseret virksomhed i landet.
Gennem tiderne har der været 75 møller på Als, hvoraf de
10 var vandmøller. Nogle af møllerne er gået til ved
eksplosionsagtige brande, men størstedelen af møllerne
har måttet bukke under for de moderne tider og i dag
findes der kun 1 vandmølle og 4 vindmøller på Als.
Fabrikant Mads Clausen var en stor tilhænger af møller,
og takket være hans økonomiske bistand, har det været
muligt at restaurere flere møller, deriblandt
mølleanlægget ved Vibæk.
Vibæk Møllerne
Vibæk Møllerne er et
af de få bevarede mølleanlæg med både vand- og vindmølle
i Danmark.
Den sidste vandmølle på Als ligger ved den hellige
bæk, Vibæk, på Sydals. Vandmøllen stod oprindeligt
højere oppe ad bækken, men blev taget ned og genopført
på dette sted i 1756, den har været i drift indtil 1938,
hvorefter den forfaldt. Møllen blev restaureret i 1957
og dermed reddede man et stort stykke kulturarv. På
stedet findes også den eneste bevarede bageovnsskorsten
med maltkølle på Als. Malt blev anvendt til ølbrygning,
og i en maltkølle blev den spirende byg, malten, tørret.
Vibæk Vindmølle
Til mølleanlægget hører også en vindmølle, der blev
opført for at dispensere for den synkende vandstand i
Vibæk. Den oprindelige vindmølle blev bygget i 1835, men
bortset fra fundamentet af kampesten gik alt til ved en
påsat brand i 1983. Fonden for Vibæk Møllerne arbejder
på at få den fuldt ud genopført, men der er lidt vej
endnu. Den nuværende mølle bruges til skiftende
udstillinger.
Vibæk Møllerne, Vibæk Mølle 3,
Vibæk, 6470 Sydals
http://www.vibaek-moellerne.dk/
Pas på e kråghmånd