Efter Rønshoved Højskole går
Gendarmstien igen ned til vandet og følger kysten helt
til Huk. Undervejs kommer du forbi flere ruiner efter
gamle teglværker.
I tilfælde af dårligt vejr kan du forlade Gendarmstien
ved Knudsmade og gå nord om maden. Du kan også slå vejen
forbi Benniksgaard via stierne på golfbanen og gå gennem
lågen. Du skal holde dig på stien, og det er en god idé
at tage sig i agt for flyvende golfbolde. Ruten er
markeret med hvide mænd på blå baggrund.
På vej ned til vandet igen, kommer du forbi Rinkenæs
Forfyr, det første ud af tre små fyr på denne del af
ruten. Ved Lærkelunden Camping følger du strandkanten
over de to broer og langs vandet, til du kommer op i
Alnor Strandpark.
Efter Lærkelunden kan du i
vintermånederne eller ved højvande vælge at tage den
alternative rute forbi butikken for de kreative
"Papirmuseets By", da området langs vandet kan være
meget sumpet. Ruten er markeret med hvide mænd på blå
baggrund.
Ved broen over Egernsund tager du trappen op på sydsiden
af broen og tager vindeltrappen ned på den anden side.
Derefter går Gendarmstien ind gennem Egernsund, forbi
Egernsund Kirke, Lågemade Forfyr og videre forbi
lystbådehavnen Marina Minde. Marina Minde er opkaldt
efter teglværket Mindes Teglværk, der tidligere lå samme
sted, og det er muligt at tage en tur rundt i
teglværksarbejdernes kvarter.
Ved Rendbjerg drejer Gendarmstien
op i landet, og du går nu over Munkebakke med udsigt til
Skodsbøl Forfyr. Herefter går stien ind gennem Broagers
stisystemer. Undervejs kan du bestige Nejs Bjerg og nyde
udsigten. Gendarmstien går derefter forbi Cathrinesminde
Teglværksmuseum og videre ad den gamle vej langs de
gamle fisker- og teglværksboliger ud til Brunsnæs.
Ved Cathrinesminde Teglværk starter Teglværksstien, som
følger Gendarmstien til Brunsnæs.
Kort før Brunsnæs kan du dreje op ad Klør Fire og nyde
områdets bedste udsigt via Æ
Feltbjerresti.
Munkemølle slugten
- KnudsmadeLandskabet
omkring Keldsbjerg, Bækken, Munkemølle og Knudsmade
udgør et geologisk, botanisk og ferskvandsbiologisk
interesseområde med særlig vægt på den langstrakte
Munkemølleslugt, der som en særdeles markant tunneldal,
strækker sig fra Keldsbjerg til Møllebugten.
Knudsmade er en strandeng, som til tider bliver
oversvømmet i vinterhalvåret. Derfor er naturforekomsten
også her af helt speciel karakter, da der kun kan vokse
planter som tåler salt. Knudsmade bliver græsset af
kvæg.
Nybøl Nor Nybøl Nor ligger øst for Gråsten. Det 6,5 km2 store farvand er via det smalle Egernsund forbundet med Flensborg Fjord. Det trugformede bassin er indtil 8 m dybt og udformet af en kæmpemæssig dødisklump i en issø. De fleste af bredderne består af tykke lag af issø-ler der har været grundlaget for en stor teglproduktion; seks teglværker ligger stadig ved den østlige bred. Noret er EU-fuglebeskyttelsesområde og nationalt geologisk interesseområde.
Æblet fra Gråsten. I nærheden af klosteret L’Abaye de Hautcombe ved Lac du Borget i Savoyen fandt lensgreve Frederik Ahlefeldt den Yngre i 1669 et ganske særligt æbletræ. Betaget af de saftige æblers sødme besluttede greven at købe et par træer til sit slot i Gråsten – og dermed satte han spiren til det, der mange år senere skulle blive kåret som hele Danmarks nationalfrugt. Gråstenæblet – eller gravenstein som det også bliver kaldt – er gennem århundreder blevet dyrket i Gråsten Slotshave. Podekviste er blevet solgt til hele verden, og så langt væk som i Californien afholder man hvert år ”Gravenstein Apple Fair”.
På vandringen fra Sønderhav til Sandager kommer du forbi flere mindre huse, der i sin tid blev opført som boliger for grænsegendarmerne. Grænsegendarmerne har det meste af tiden levet et fredeligt liv. På deres daglige patruljer til fods eller på cykel har de fulgt årstiderne skifte og måske fået en snak med de lokale.
Men livet som grænsegendarm var
også farefuldt, ikke mindst under 2. Verdenskrig.
Allerede inden det nazistiske Tyskland den 9. april 1940
indledte angrebet på Danmark med landgang i en række
centrale danske havnebyer kl. 04.15, var de første skud
blevet løsnet. To overgendarmer havde allerede fra
tidlig morgen været på vagt ved viadukten under
jernbanen i Padborg, og kort før kl. 4 stødte en tredje
til. De tre havde fået ordre på at møde i Bov, hvorfra
de sammen med deres kolleger skulle transporteres
nordpå. Men så langt nåede de aldrig. Pludselig kom tre
civilklædte personer imod gendarmerne og adspurgt,
svarede personerne på tysk, at de var på vej til
banegården. Herefter trak de deres pistoler, skød de tre
grænsegendarmer og forsvandt i løb. Den ene gendarm blev
dræbt på stedet, og de to øvrige døde efterfølgende af
deres sår. Tre civilklædte personer skød og dræbte
gendarmerne, der blev besættelsens første danske ofre.
Efterfølgende nægtede besættelsestropperne ethvert
kendskab til mordene, og først efter krigen kunne man
fastslå, hvem der stod bag. Besættelsesmagten havde
indsat to grupper civilklædte specialstyrker for at
forhindre, at jernbanebroerne i Padborg og ved Vidåen
syd for Tønder blev sprængt. Man ved ikke, om de tre
gendarmer havde planer om at sprænge broerne i luften.
Men begge broer var gjort klar til sprængning, og der
var boret huller til sprængstof i betonen.
S.B.
Paludan-Müller: Gendarmchefen der kæmpede og faldt.
Med rang af oberst var
Svend Bartholin Paludan-Müller chef for
grænsegendarmerne fra 1934 til 1944. Paludan-Müller var
vokset op som præstesøn på Sydsjælland, men bosatte sig
senere i Gråsten, og allerede fra besættelsens
begyndelse markerede han sig som stærk kritiker af den
danske regerings samarbejdspolitik. Den 26. maj 1944
anholdt den tyske besættelsesmagt en række højt
placerede sønderjyske politifolk. Man havde - med rette
- oberst Paludan-Müller mistænkt for at være aktiv i den
danske modstandsbevægelse, men da man om formiddagen
mødte op på hans bopæl, forskansede Paludan-Müller sig
på loftet. Efter en skudveksling prøvede byens præst at
tale gemytterne til ro, men obersten nægtede at overgive
sig. Hans kone og datter blev ført bort fra huset, og de
tyske soldater satte ild til det. Efter yderligere tre
timer kom der ikke flere skud fra loftetagen. Overalt i
Gråsten gik flagene på halv, og på trods af
besættelsesmagtens voldsomme protester lukkede byens
butikker i sorg over Paludan-Müllers død. Fra tysk side
blev der nedlagt forbud mod, at obersten blev begravet i
Sønderjylland, men der er i dag opført en mindemur for
ham, hvor hans bolig lå i Gråsten.
Da besættelsesmagten i 1944 arresterede politifolk over
hele landet, blev 291 grænsegendarmer sendt til
Frøslevlejren. 141 blev sendt videre til kz-lejren
Neuengamme, og af dem omkom 36 under deres ophold.
Tegl,
tegl, tegl…Når du
krydser Egernsundbroen, kan du kigge ind i Nybøl Nor.
Her havde teglværkerne gennem generationer afgørende
betydning – for naturen og for de mennesker, der levede
og arbejdede her.
Fra middelalderen og helt op til vor tid var Egernsund
knudepunkt ikke bare for områdets, men for hele
Nordeuropas teglværksindustri. Selvom man i dag stadig
finder teglværker i området, er fordums storhedstid nu
ovre. Historierne lever dog stadig, og resterne er lette
at få øje på. Var teglværkernes sten ikke helt perfekte,
blev de smidt langs strandkanten. På den måde kom man af
med affaldet – og man skabte fundamentet for de mange
anløbsbroer, så skibene kunne få lasten om bord.
Teglværkernes historie.
I mere end tusinde år har man hentet det dyrebare ler op
fra undergrunden og brugt det til at opføre huse,
slotte, kirker og forsvarsværker. Teknikken med at
brænde ler til mursten og tegl er gennem tiderne blevet
forædlet, men helt op til midten af 1900-tallet foregik
både lergravning og forarbejdning af stenene i hånden.
En arbejder kunne håndstryge op til 6.000 sten i løbet
af en arbejdsdag. Arbejdet i lergravene var sæsonarbejde
og foregik kun, når jorden var fri for frost. Derfor var
teglværkerne ofte kun i drift fra april til oktober.
Arbejdet var både hårdt og farefuldt, og man risikerede
at styrte ned i lergravene, brænde sig på de store ovne,
drukne når stenene skulle lastes eller blive klemt fast,
når de tunge læs skulle flyttes. Kvinder og børn hjalp
til, når stenene skulle vendes under tørringen i det
fri, og ofte arbejdede hele familien på teglværket.
Flensborgstenen skabte et mere sikkert liv.
I 1700-tallet var området særligt kendt for de helt
specielle Flensborgsten. Flensborgstenen var faste, gule
teglsten og en smule tyndere, end de sten vi kender i
dag. Da København brændte i 1728, blev mange af husene
genopført ved brug af netop Flensborgsten. Efterhånden
som det blev mere udbredt at anvende mursten i stedet
for bindingsværk, blev bygningerne mere brandsikre.
Egernsundmalerne – den glemte
kunstnerkoloni.
De fleste danskere kender Skagensmalerne, men kun de
færreste ved, at Egernsund i samme periode var
samlingspunkt for en blomstrende kunstnerkoloni. Præcis
som i Skagen fandt Egernsundmalerne inspiration i
naturen og omgivelserne. Teglværkernes kraftige røde
farver, vandet og de skiftende lysforhold samt det
rolige liv med fragtskibe, færger og fiskere gjorde
Egernsund til et oplagt sted at eksperimentere med
friluftsmaleriet. Det specielle ved Egernsundmalerne er
deres brug af mange kraftige farver, og deres stil kan
betegnes som en slags overgangsstil mellem naturalismen
og ekspressionismen.
Malerne tillagde ikke de nationale grænser større
betydning, og det var snarere personlige og praktiske
forhold, der gjorde, at de fleste rejste til Tyskland,
da Egernsund blev dansk i 1920. Grænsedragningen fik dog
i høj grad betydning for, hvordan kunstnerkolonien blev
husket henholdsvis nord og syd for grænsen.
Kunsthistorisk er kolonien betragtet som tysk, og i
Tyskland er Egernsundmalerne anerkendte og værdsatte.
Men i tiden efter genforeningen var der fra dansk side
en kraftig afstandstagen til alt, der var tysk. Derfor
er både malerne og deres værker stort set ukendte for
danskerne, selvom flere af kunstnerne faktisk blev født
i områder, der var danske indtil 1864. I dag er ca. 50
af Egernsundmalernes værker en fast del af udstillingen
på Museumsberg Flensburg – og lokale kræfter arbejder på
at etablere et tilsvarende museum i Egernsund. Håbet er,
at også danskerne får øjnene op for den glemte
kunstnerkoloni.
Den letteste vej går over vandet.
Selvom de i dag glider langsomt forbi, derude på
fjorden, var skibene ofte den hurtigste vej fra sted til
sted. I gamle dage var de fleste veje temmelig
ufremkommelige. Man bumlede over stok og sten i
hestevogne, og det var svært at transportere større
mængder gods over lange afstande.
Når beboerne i det område, du vandrer i gennem, formåede
at udnytte istidens ler til en omfattende
teglværksindustri, var det ikke mindst på grund af de
gode adgangsmuligheder for skibene. Flensborg Fjord lå
som en livsgivende åre, der bragte fremgang og udvikling
til byerne, og fjordtrafikken har gennem tiderne spillet
en afgørende rolle. Ad søvejen skaffede man sig adgang
til den øvrige verden, og man fik inspiration fra de
mange, der kom sejlende til.
Når skibene kom sejlende op gennem fjorden for at hente teglsten, medbragte de kul til teglværkernes mange ovne. Al lastning foregik manuelt, og oprindeligt havde man ingen anlægsbroer, men lastede først pramme, der sejlede ud til de ventende skibe. Mange arbejdere mistede livet ved drukneulykker. Selvom lastearbejdet var både farligt og hårdt, blev det ofte udført af kvinder, fordi det omfattende arbejde krævede mange hænder, og kvindernes arbejdskraft var den billigste, man kunne få. En kvinde kunne i løbet af en dag bære op mod 8.000 sten.
I 1924 blev 12.000 tons kul og
75.000 tons tegl transporteret på skibe til og fra
teglværkerne ved Egernsund.
Pramme brugt til troppetransport.
Efter nederlaget ved Dybbøl i april 1864 forskansede de
danske styrker sig på Als. I slutningen af juni
planlagde preusserne at invadere øen, og derfor
indsamlede de alle robåde og pramme i området, så bådene
kunne bruges til at transportere de preussiske tropper
over Als Sund. Teglværkernes pramme var særligt
velegnede og var derfor i høj kurs. Preusserne sejlede
over Als Sund i ly af mørket natten til den 29. juni
1864, og Slaget om Als endte med et sviende dansk
nederlag.
Dampskibene i fast
rutefart. I 1866
begyndte Flensborg Compagnie at sejle med dampskibe på
Flensborg Fjord. Senere kom flere til, og i 1877 havde
området 50 daglige afgange, fordelt på 32 anløbsbroer.
Samme år transporterede de i alt 23 dampskibe en million
passagerer, og man indsatte større og mere komfortable
skibe på ruten. Dampskibenes succes holdt helt frem til
1. Verdenskrig, hvor en stor del af skibene blev
inddraget til krigsbrug.
Dampskibet Alexandra.
Det historiske
dampskib Alexandra er byen Flensborgs maritime vartegn.
Skibet blev bygget i 1908 og navngivet efter kejser
Wilhelms niece. Alexandra var i drift frem til 1975.
Siden er det blevet restaureret og sejler nu igen på
Flensborg Fjord i sommerhalvåret.
Gråsten Slot.
Gråsten Slot har gennem
tiderne været ejet af nogle af Danmarks mest
indflydelsesrige familier. Grev Gregers Ahlefeldt
opførte det første Gråsten Slot i begyndelsen af
1600-tallet. Navnet stammer fra slottets grå sten, der
naturligvis blev fremstillet på et lokalt teglværk. I
første halvdel af 1700-tallet blev Gråsten Slot købt af
hertugslægten i Augustenborg, men kort tid efter udbrød
en voldsom brand, og kun slotskirken stod tilbage.
Slottet blev genopført af hertug Frederik Christian den
1., som med sine gode forbindelser til det danske
kongehus blev gift med kong Christian den 7.’s datter,
Louise Augusta i 1786. Alliancen var dog ikke helt så
fornem, som den så ud til. Det var nemlig almindeligt
kendt, at prinsessen var resultatet af dronning Caroline
Mathildes affære med kongens livlæge, den tyske Johann
Friedrich Struensee. En affære, der kostede Struensee
livet, og dronningen en landsforvisning.
Gråsten Slot var i skiftende hertugers eje helt frem til
1921, hvor den danske stat købte det for fem millioner
kroner. I 1935 fik kronprins Frederik og kronprinsesse
Ingrid brugsretten til Gråsten Slot i bryllupsgave, og
siden har kongefamilien hver sommer været samlet her.
Den smukke slotshave med sit væld af spændende roser og
rododendron, er åben for besøg.
Gråsten Slot, Slotsbakken, 6300
Gråsten
http://slks.dk
Egernsund kirke.
Den smukke røde sømandskirke
ligger direkte ud mod Flensborg Fjord, og er naturligvis
bygget af sten fra området. Det var teglværksejernes
koner som havde sat sig for, at der skulle være kirke i
Egernsund, og så måtte de kære mandfolk give den
økonomiske opbakning. Et besøg på kirkegården afslører
også, hvordan mange af områdets beboere kom lang vejs
fra for at arbejde på teglværkerne. Tyske, polske og
svenske navne præger gravstenene, og årstallene
fortæller deres helt egen historie om hårdt og
nedslidende arbejde.
”Rendbjerg Slot”. På
Rendbjergvej 9 opførte daværende direktør og medejer af
Rendbjerg Teglværk, Hans Heinrich Ditmer Jr. i 1872 et
imponerende hus, der hurtigt af de lokale fik tilnavnet
”Rendbjerg Slot”.
Cathrinesminde TeglværkI
gamle dage lå otte teglværker langs Iller Strand, men i
dag er Cathrinesminde som det eneste bevaret. Teglværket
var i drift fra 1732 til 1968 og rummer i dag et
spændende indblik i teglværkernes historie.
Cathrinesminde Teglværk
Illerstrandvej 7, 6310 Broager
https://msj.dk/cathrinesminde/
Teglværksstien. Langs Iller Strand får Gendarmstien følgeskab af Teglværksstien på et stykke af vejen. Her er opsat informationspunkter, hvor du kan se spor efter de forsvundne teglværker, og fra stien kan du se tilvoksede lergrave, nedbrudte landingspladser og spor efter ovne og æltemøller.
Broager Kirke.
Broager Kirke blev opført allerede i 1100-tallet af
munkesten, men de karakteristiske gotiske spir kom først
til omkring år 1400. Selvom kirken er viet til Jomfru
Maria, er dekorationerne indenfor præget af Sankt
Jørgens martyrium. Sankt Jørgen, der også er kendt som
Sankt Georg, skulle ifølge legenden have reddet en by og
en smuk jomfru fra en drage. I middelalderen påkaldte
man Sankt Jørgen mod spedalskhed, og det var
almindeligt, at kirker langs vigtige veje havde
indrettet et kapel, der var viet til ham.
To søstre gav Broager Kirke sine to spir.
Sagnet vil vide, at tårnet ved Broager Kirke blev rejst
med dobbelt spir til minde om to søstre, der boede på et
nærliggende slot. Søstrene var sammenvoksede ved lænden,
og da den ene døde, levede den anden kun i få dage. Hun
bestemte, at alt deres gods skulle sælges, og der i
stedet skulle opføres en kirke. Det blev fortalt, at
kirkens højeste spir repræsenterer den længstlevende
søster.
I virkeligheden er spirene på Broager Kirke lige høje,
men vestenvinden får dem til at hælde, så det ene virker
højere end det andet. Under ”Seværdigheder i nærheden”
kan du læse mere om Broager Kirkes historie.