Hver tiende passager i et fly, der er i luften mere end otte timer, får såkaldte ”symptomfri blodpropper” i benenes dybe vener. Det vil sige, at dem, der får blodpropperne, ikke umiddelbart mærker noget til det. Brug af støttestrømper nedsætter risikoen markant.
Med 200 passagerer på farten
Det høje tal dokumenterer seks britiske speciallæger i en undersøgelse, hvor man fulgte cirka 200 flyrejsende. Resultatet, som er offentliggjort i det ansete lægetidsskrift ”The Lancet”, gælder den halvdel af flypassagererne, som lægerne ikke havde forsynet med progressivt virkende støttestrømper. Blandt de 100 passagerer, som havde fået udleveret støttestrømper inden flyvningen, var der ingen, der fik blodpropper.
Forebyggelse er sund fornuft
Overlæge på Flyvemedicinsk Institut på
Rigshospitalet, Mogens Tangø, er overrasket
over, hvor mange passagerer briterne fandt med
det såkaldte "turistklassesyndrom". Da der er
tale om symptomfri blodpropper, som blev fundet
ved hjælp af analyser af passagerernes blod,
afskrækker undersøgelsen ham dog ikke.
Alligevel er Mogens Tangø enig i, at risikoen
for blodpropper er reel, og at det derfor er
klogt at have støttestrømper på, når man skal
rejse langt – uanset om turen går med fly, bus,
bil eller tog.
Blodet klistrer sammen
”En del
af forebyggelsen er støttestrømper som, helt
eller delvist, forhindrer ophobning af væske i
benene. Og det er det vigtige. For sidder man i
et flysæde fra København til New York, vil
benene typisk svulme op med én liter væske.
Væskeansamlingerne medfører et højere tryk i
benene, hvilket fører til, at blodårerne presses
sammen.
En selv beskeden formindskelse af årernes
diameter, betyder et markant fald i den
hastighed, hvormed blodet flyder gennem årerne.
Og så er det, risikoen opstår. Jo lavere
gennemstrømningshastighed, des større risiko for
at de røde blodlegemer ”klistrer sammen” til en
prop. En risiko der i fly forøges af, at trykket
i kabinen kun er tre fjerdedel af trykket ved
jordens overflade,” siger Mogens Tangø.
Små propper forsvinder af sig selv
”Helt
små blodpropper, og dem er der langt flest af,
vil som regel blive ført til hjertet og ud i
lungerne, uden folk mærker noget. Over tid vil
de sammenklistrede blodplader igen adskilles, og
alt er tilbage ved det normale. Det farlige er,
når en blodprop vokser sig stor. Enten så stor
at den ikke kan passere årerne, der fører til
hjertet eller – mere sandsynligt – årerne til
eller i lungerne.
De mest problematiske propper er dem, vi kalder
”saddeltromboser”, fordi de blokerer begge de
årer som leder ned i hver sin lunge. Den type
blodpropper er fatale inden for sekunder. Også
blodpropper af en størrelse som blokerer hele
eller dele af en lunge giver umiddelbart åndenød
og er så alvorlige, at øjeblikkelig
sygehusbehandling er nødvendig,” forklarer
overlægen.
Ukendte faktorer
De
mange blodpropper, som de engelske læger fandt i
deres undersøgelse, drejer sig formentlig om små
og harmløse.
”Men det er faktisk et problem, at vi ikke har
helt styr på risikofrekvensen i forbindelse med
rejser. For det er utvivlsomt sådan, at en del
af de blodpropper, som fører til indlæggelse, er
startet under en lang rejse, men først giver sig
til kende på et tidspunkt, hvor ingen længere
forbinder propdannelsen med en rejse. Så derfor
er der rigelig god grund til at forebygge, når
man skal ud at rejse langt,” mener Mogens Tangø.
Vand og bevægelse
En
vigtig forebyggelse er at undgå passivitet. Det
gør man ved at bevæge fødder og ben med jævne
mellemrum. Enten ved små ture op og ned i gangen
eller ved fod- og bengymnastik, når man sidder
ned.
”Desuden skal man drikke rigeligt på de lange
flyveture – blot ikke af alkoholen!” pointerer
Mogens Tangø.
Hvis man skal sove i flyet, eller kender sig
selv godt nok til at vide, at man ikke får
gymnastikken gjort undervejs, er støttestrømper
dog den vigtigste forebyggelse mod både
væskesamlinger og blodpropper i benene.