I den første
kanaludvidelse i perioden fra 1907 til
1914 måtte de to jernbane drejebroer
vige i Rendsburg.
De var blevet en reel
hindring for forsendelsen.
En to-bane høj bro bør
erstatte den. Den
klare højde på 42 meter blev allerede
givet af de eksisterende højbroer.
Den korte afstand til
Rendsburger station blev et problem.
I en hældning på 1: 150 lang
var der brug for lange ramper til
hovedbroen, som kun var 295 meter lang.
Også bybilledet skal
påvirkes så lidt som muligt.
Endelig blev det aftalt at
udvide med en "løkke" på ca. 4 km i
længden, afstanden til stationen og hæve
dette endda over tre meter.
Resultatet var en stålkonstruktion på
næsten to og en halv kilometer i
længden, som du må forestille dig
fordoblet af den tilhørende
dæmningslængde.
17350 tons højkvalitetsstål kombineret med 3,2 millioner nitter blev samlet på blot to og et halvt år fra 1911-13 til en smuk filigree struktur, der kan beundres langt fra. Den strålende designer blev kaldt Dr. Ing. Hc Friedrich Voß og døde i Kiel i 1953, i modsætning til alle rygter om det modsatte.
Det var først i 1988 denne bro blev erklæret en "teknisk monument", men efter de to karakteristiske bygninger, der allerede var blevet fjernet på trappetårne.
Gennem masterne i overheadlinjen fik broen en ny frisure på de lange ramper. Også vægten blev øget ved den og ved forstærkninger på bygningen til over 18.000 tons.
Den kraftfulde Rendsburg jernbanebro med sin ophængt på lange stålkabler transporter bro er nok den mest imponerende bygning i byen Rendsburg. Som et vartegn er det tekniske mesterværk fra 1913 en attraktiv dagstur destination. Og samtidig trafikknudepunkt af en særlig slags, for som enestående i verden skæringspunktet mellem tre veje, hvor: jernbane, vandveje og vej gennem Transporter Bridge. Den skelsættende af kanalen by Rendsburg er således blevet en magnet for hele regionen og er stadig en af de vigtigste tekniske arkitektur i Tyskland.
Gennem masterne i overheadlinjen fik broen en ny frisure på de lange ramper. Også vægten blev øget ved den og ved forstærkninger på bygningen til over 18.000 tons.
Den kraftfulde Rendsburg jernbanebro med sin ophængt på lange stålkabler transporter bro er nok den mest imponerende bygning i byen Rendsburg. Som et vartegn er det tekniske mesterværk fra 1913 en attraktiv dagstur destination. Og samtidig trafikknudepunkt af en særlig slags, for som enestående i verden skæringspunktet mellem tre veje, hvor: jernbane, vandveje og vej gennem Transporter Bridge. Den skelsættende af kanalen by Rendsburg er således blevet en magnet for hele regionen og er stadig en af de vigtigste tekniske arkitektur i Tyskland.
Se en video om uheldet med svævefærgen, der sørgede for landevejstrafik under jernbanebroen.