Klik - her - eller under teksten for at komme videre.
Jernbanebroen


Google har herunder oversat en tysk tekst til noget nogenlunde forståeligt dansk:

I den første kanaludvidelse i perioden fra 1907 til 1914 måtte de to jernbane drejebroer vige i Rendsburg. De var blevet en reel hindring for forsendelsen. En to-bane høj bro bør erstatte den. Den klare højde på 42 meter blev allerede givet af de eksisterende højbroer. Den korte afstand til Rendsburger station blev et problem. I en hældning på 1: 150 lang var der brug for lange ramper til hovedbroen, som kun var 295 meter lang. Også bybilledet skal påvirkes så lidt som muligt. Endelig blev det aftalt at udvide med en "løkke" på ca. 4 km i længden, afstanden til stationen og hæve dette endda over tre meter. Resultatet var en stålkonstruktion på næsten to og en halv kilometer i længden, som du må forestille dig fordoblet af den tilhørende dæmningslængde.
17350 tons højkvalitetsstål kombineret med 3,2 millioner nitter blev samlet på blot to og et halvt år fra 1911-13 til en smuk filigree struktur, der kan beundres langt fra. Den strålende designer blev kaldt Dr. Ing. Hc Friedrich Voß og døde i Kiel i 1953, i modsætning til alle rygter om det modsatte.
Det var først i 1988 denne bro blev erklæret en "teknisk monument", men efter de to karakteristiske bygninger, der allerede var blevet fjernet på trappetårne.
Gennem masterne i overheadlinjen fik broen en ny frisure på de lange ramper. Også vægten blev øget ved den og ved forstærkninger på bygningen til over 18.000 tons.
Den kraftfulde Rendsburg jernbanebro med sin ophængt på lange stålkabler transporter bro er nok den mest imponerende bygning i byen Rendsburg. Som et vartegn er det tekniske mesterværk fra 1913 en attraktiv dagstur destination. Og samtidig trafikknudepunkt af en særlig slags, for som enestående i verden skæringspunktet mellem tre veje, hvor: jernbane, vandveje og vej gennem Transporter Bridge. Den skelsættende af kanalen by Rendsburg er således blevet en magnet for hele regionen og er stadig en af ​​de vigtigste tekniske arkitektur i Tyskland.

Se en video om uheldet med svævefærgen, der sørgede for landevejstrafik under jernbanebroen.

 

    back.gif (1696 bytes)