Lige som de foregående 5 års konkurrencer
kører vi igen i 2013 efter IFSAs internationale regler. Det
betyder, at der er fem ting, dommerne (og publikum) holder
øje med, når du brager ned over bjerget:
LINIEVALG – Hvor teknisk svær er din linie? Er der drops indlagt? Er der mange andre, der kører den samme vej ned over bjerget? Skal du igennem svære tekniske passager? Er der frit udsyn fra toppen af din linie hele vejen til bunden? Det bedste linievalg er den teknisk sværeste linie, som dermed afholder folk fra at køre den af den simple årsag, at den simpelthen er for svær og vovet for alle andre.
KONTROL – Har du styr på det, du laver? Kan du holde dig på skiene? Ved du, hvor du er på vej hen?
Du viser bedst kontrol ved at bevare overblikket og holde dig på skiene. Vælter du tæller det ned i den samlede score, men du kan sagtens få en god score ved hurtigt at komme op og fortsætte din planlagte rute som om intet er hændt.
FLOW – Standser du undervejs for at tjekke din rute? Kører du forkert? Må du traske op af bjergsiden på grund af en blindgyde? Eller hamrer du bare nedover med stor selvsikkerhed velvidende om, hvor du skal droppe den store klippe?
Du holder det bedste flow ved ikke at stoppe på noget tidspunkt. Er du i tvivl om din linie, kan du slå over i korte sving, så farten ikke går helt ned.
TEKNIK – Kører du sikkert selv på teknisk svære passager eller i svære sneforhold? Er dine ski parallelle, eller plover du dig ned igennem din linie?
Du viser bedst teknik ved at køre med en rolig overkrop, holde skiene parallelle og generelt vise, du har styr på underlaget.
AGGRESSIVITET– Viser du en aggressiv attitude overfor din linie? Angriber du bjerget i et massivt arbejdsraseri eller fedter du den af ned over siden? Holder du en høj fart og hamrer direkte ud over klipperne?
Du beviser, at du er aggressiv, når du holder en høj fart, samtidig med du angriber bjerget uden at skulle tænke over, hvor du er på vej hen.
Du optjener en score på 0-10 point fra hver dommer, der så bliver lagt sammen til din endelige score. Scoren er en samlet vurdering af de fem ovenstående kriterier.
LINIEVALG – Hvor teknisk svær er din linie? Er der drops indlagt? Er der mange andre, der kører den samme vej ned over bjerget? Skal du igennem svære tekniske passager? Er der frit udsyn fra toppen af din linie hele vejen til bunden? Det bedste linievalg er den teknisk sværeste linie, som dermed afholder folk fra at køre den af den simple årsag, at den simpelthen er for svær og vovet for alle andre.
KONTROL – Har du styr på det, du laver? Kan du holde dig på skiene? Ved du, hvor du er på vej hen?
Du viser bedst kontrol ved at bevare overblikket og holde dig på skiene. Vælter du tæller det ned i den samlede score, men du kan sagtens få en god score ved hurtigt at komme op og fortsætte din planlagte rute som om intet er hændt.
FLOW – Standser du undervejs for at tjekke din rute? Kører du forkert? Må du traske op af bjergsiden på grund af en blindgyde? Eller hamrer du bare nedover med stor selvsikkerhed velvidende om, hvor du skal droppe den store klippe?
Du holder det bedste flow ved ikke at stoppe på noget tidspunkt. Er du i tvivl om din linie, kan du slå over i korte sving, så farten ikke går helt ned.
TEKNIK – Kører du sikkert selv på teknisk svære passager eller i svære sneforhold? Er dine ski parallelle, eller plover du dig ned igennem din linie?
Du viser bedst teknik ved at køre med en rolig overkrop, holde skiene parallelle og generelt vise, du har styr på underlaget.
AGGRESSIVITET– Viser du en aggressiv attitude overfor din linie? Angriber du bjerget i et massivt arbejdsraseri eller fedter du den af ned over siden? Holder du en høj fart og hamrer direkte ud over klipperne?
Du beviser, at du er aggressiv, når du holder en høj fart, samtidig med du angriber bjerget uden at skulle tænke over, hvor du er på vej hen.
Du optjener en score på 0-10 point fra hver dommer, der så bliver lagt sammen til din endelige score. Scoren er en samlet vurdering af de fem ovenstående kriterier.