Klik
-
her eller under teksten for at komme videre!
Advarsel omkring Smishing
Smishing er en form for
phishing,
hvor svindlere bruger
SMS-beskeder
(tekstbeskeder) i stedet for e-mails til at
narre folk til at give personlige oplysninger,
adgangskoder eller betalingsoplysninger.
Ordet
"smishing"
er sammensat af
"SMS" og
"phishing".
Sådan
fungerer smishing:
En
typisk smishing-besked kan fx sige:
“Din pakke kan ikke leveres. Klik her for at bekræfte dine oplysninger: [link]”
eller
“Din konto bliver lukket, hvis du ikke logger ind nu: [link]”
Når man trykker på linket, bliver man ofte ført til en falsk hjemmeside, der ligner en officiel side (fx PostNord, banken eller Skat), hvor man bliver bedt om at indtaste personlige oplysninger. Disse oplysninger sendes så direkte til svindlerne.
Beskeden haster (fx “svar inden for 24 timer”)
Indeholder links til ukendte eller mærkelige webadresser
Kommer fra et ukendt nummer
Bruger grammatisk forkerte eller underlige formuleringer
Klik aldrig på links i uventede SMS’er.
Indtast aldrig personlige oplysninger via et link i en besked.
Kontakt virksomheden direkte via deres officielle hjemmeside, hvis du er i tvivl.
Brug evt. en spamfilter-app eller blokér numre, der sender mistænkelige beskeder.
Se eksempler:
📦 PostNord / pakkesvindel
"Din pakke kunne ikke leveres pga. manglende adresseoplysninger. Bekræft din adresse her: [postnord-track-id.dk]"
(Linket ligner en rigtig PostNord-side, men domænet er falsk.)
🏦 Bank / NemID / MitID-svindel
"Din MitID er blevet spærret af sikkerhedshensyn. Genaktiver din adgang her: [mitid-login.dk]"
(Ser officielt ud, men MitID vil aldrig sende SMS’er med links.)
💳 Kreditkort / betaling
"Der er registreret et forsøg på at bruge dit kort i udlandet. Bekræft, at det ikke er dig: [danskebank-sikkerhed.com]"
(Man bliver lokket til at indtaste kortoplysninger.)
🛒 Online butik / rabatfælde
"Du er udvalgt til at modtage et gavekort på 500 kr. til Bilka. Klik her for at hente det: [bilka-præmie.net]"
(Når man klikker, skal man “bekræfte” med kortoplysninger eller abonnement.)
🚗 Told eller skat
"Du har et ubetalt toldgebyr på 29 kr. for din pakke. Betal nu for at undgå forsinkelse: [told-afgift.dk]"
(Typisk for små beløb, så folk tænker “det kan da ikke skade”.)
Forskel på ægte og falsk:
❌ Kommer ofte fra
et ukendt nummer
eller et mærkeligt afsendernavn (fx “PostNord Info”, “MitID-Support”,
“Sikkerhed”).
❌ Indeholder et link
til en ukendt eller falsk hjemmeside (fx
postnord-track-id.dk
eller mitid-login.com).
❌ Presser dig til at
handle hurtigt (“inden for 24 timer”, “ellers spærres din
konto”).
❌ Indeholder stavefejl,
mærkelige tegn,
eller dårlig oversættelse.
❌ Beder dig om at oplyse
personlige data: CPR, kortnummer, adgangskode mv.
Eksempel:
“Din pakke kan ikke leveres. Opdater straks dine oplysninger her: [postnord-pakke-info.net] ellers returneres den.”
Kommer beskeden fra et officielt nummer eller navn?
Indeholder den et link – især et, der ikke slutter på .dk eller ser mærkeligt ud?
Virker teksten stressende eller truende (“din konto lukkes nu”)?
Lyder sproget lidt “forkert” eller maskinoversat?
➡️ Hvis du kan svare ja til ét af disse punkter – slet beskeden og tryk ikke på linket.