Dubai er oprindeligt anlagt som en naturhavn, idet en
smal bugt på dette sted skærer sig ind i ørkenlandet. Denne del af havnen
havde tidligere en større betydning som omladningssted for indiske og andre
fjernøstlige varetyper. En del af havneområdet er nu pænt restaureret. Vi
krydsede bugten i en såkaldt abra og så undervejs flere af disse ældre
fartøjer opankret på den side af bugten, der hedder Deira. |
For en busbillet, der omregnet til danske penge
kostede 2,85, kørte vi mange kilometer nordpå, til vi kom til en kommunal
badestrand, kaldet Jumeirah Beach Park. Ved en afprøvning af
badevandstemperaturen konstateredes lidt under 20 grader, så Bente og jeg
nøjedes med at dele en is, for øvrigt et sted, hvor vi ikke måtte
fotografere, men det vidste vi ikke dengang.
|
Dubai har også en økonomisk velfunderet overklasse.
Det fik vi at se ved næste stop, idet en del af pengefolket sammen med nogle
turister stod på ski til en pris af 250 dirham for 2 timer = ca. 355 kr.
Heri er dog inkluderet al nødvendig påklædning og skiudstyr i øvrigt.
Skiterrænnet er opbygget indendøre i et mægtigt butikscenter kaldet Mall of
Emirates med omkring 400 butikker i den pænere klasse.
|
Med henblik på fremtiden er man i gang med noget helt
vildt byggeri i udkanten af selve Dubai by. Højhuset i baggrunden vil ved
indvielsen i slutningen 2009 rage mere end 900 meter i vejret. Den endelige
højde er indtil videre en hemmelighed, men foreløbig viser
elevatorknapperne, at man har planlagt at bygge til 189. etage. Elevatorerne
vil køre med en hastighed på 65 km/t - og "elevatorstolene" vil være i 2
etager med plads til 21 passagerer på hver etage - ingen højere?
|