Ind og udrejse |
Ankomsten | Toldregler | Pas og visum |
Transport |
Tips | Valuta | Ho Chi Minh |
Ho Chi Minh City |
Da Nang |
Hoi An |
Hanoi |
Halong Bay | Viet Nam kort | Tal & Fakta | Engelske links |
Den nemmeste og mest almindelige måde at rejse til Vietnam på er med fly. Der findes mange billige tilbud på flybilletter til Bangkok, hvorfra der er flere forbindelser til Ho Chi Minh City og til Hanoi. Det er vigtigt at foretage reservationerne i god tid. Højsæson er omkring Nytårsfesten TET, hvor mange oversøiske Vietnamesere tager hjem på familiebesøg. Festen falder i slutningen af januar til de første 2 uger af februar. I Vietnam skal man genbekræfte sine reservation til fly ud af landet. Genbekræftelsen sker hos flyselskabets lokale rejsebureau. Det skal normalt gøres senest 72 timer før afgang, men hos nogle flyselskaber kræves det ugen før. Hvis man er i tvivl, spørg lufthavns information om adressen.
Ankomsten:
I flyet til Vietnam får man udleveret ind
og udrejsedokumenter, der skal udfyldes med samme oplysninger, som man har i sit pas og visum. Man skal angive hvilket hotel eller adressen, hvor man skal bo efter ankomsten. Man skal opbevare kopien af indrejsedokumentet under hele opholdet i Vietnam og aflevere
det ved udrejsen.
Tolddeklarationen skal også udfyldes i flyet. Man skal deklarere videoapparat, kamera og andet elektronisk udstyr, som man ønsker at tage med ved udrejsen. Compactdisc, bånd, videobånd bliver tilbageholdt til kontrol. Man får kvitteringer på disse ting og en adresse, hvor man kan hente dem igen. Ved afhentningen af disse ting skal man betale en
censursafgift.
Det hvide ind-udrejsedokument er stemplet ved ankomsten og skal opbevares sammen med dit pas, som måske bliver
efterspurgt på hoteller, hvor de skal registrere
ankomst hos den lokale politi.
Tab hverken din ind-/udrejseblanket eller tolddeklaration.
Fjern ikke dine bagagemærker, for så får du ikke din bagage.
LUFTHAVN-TAX:
Indenrigs fly: betales i den lokale valuta Dong = VND
International fly: betales i US$
Toldregler:
Før man rejser ind i Vietnam skal man udfylde en detaljeret tolddeklaration, der udleveres i flyet. Deklarationen skal opbevares under hele opholdet og ved udrejsen vises til toldmyndighederne, der også kan forlange at se bagagen.
Som turist må man medbringe personlige effekter og ting til eget brug under rejsen. Man kan toldfrit indføre
1 liter spiritus, 200 cigaretter eller 50 cigarer eller 250g tobak. Det er ikke
tilladt at indføre narkotika, våben, sprængstoffer eller ting, der er skadelige for det vietnamesiske samfund,
hvilket bl.a. omfatter pornografi.
Man kan indføre lige så meget fremmed valuta, man vil, men
man skal deklarere. På grund af bestikkelse, lad være at deklarere et stort beløb.
Pas og visum:
Man kan ikke indrejse i Vietnam uden visumet. I dag er der muligt at opnå visum ved ankomsten til en vietnamesisk lufthavn. Som individuel rejsende kan man få sit rejsebureau til at ordne ansøgningen om visum. Den
mest almindelige måde er at ansøge om visum på den nærmeste vietnamesisk ambassade. Mange rejsebureauer i Bangkok kan skaffe visum i løbet af 2-3 dage, men prisen er ofte 2-4 gange højere end på ambassaderne.
Businessvisum kan forlænges til 6 måneder samt mulighed for en multipleentre.
Vietnams Ambassade i Danmark :
Gammel Vartov Vej 20, 2900 Hellerup, Denmark
Kontortid: Mandag - Fredag: 9.00-13.00 and 14.00-17.00
Tel.: + 45 39 18 39 32 Fax: + 45 39 18 41 71
Ambassadens egen hjemmeside: http://www.vietnamemb.dk/
Royal Danish Embassy 19, Dien Bien Phu Street Hanoi Vietnam Tel : +84.4.8231888 Fax : +84.4.8231999 |
The Royal Danish Consulate General 20, Phung Khac Khoan Street District 1, Ho Chi Minh City Vietnam Tel : +84.8.8228289, 8228290 Fax : +84.8.8224888 |
http://www.denmark.fpt.vn/emgeneral.htm Opening hours: Monday to Friday 8.30-16.30 Consular Section : Monday to Friday 10.00-12.00 E mail :ambadane@hn.vnn.vn |
http://www.denmark.fpt.vn/ Opening hours: Monday to Friday 8.00-16.00 Consular Section : Monday to Friday 9.00-13.00 E mail : Consuldk@hcmc.netnam.vn
|
Express bus:
Mange rejsebureauer i Vietnam arrangerer
ture rundt i landet. Priser er meget
forskellige. Man bør se på køretøjet, før man skriver under
på kontrakten. Bussen har
tidlig afgang om morgenen, ca. kl. 5.00.
Togrejse:
Begge strækninger fra Hanoi til Ho Chi Minhs by har 2 afgange
dagligt. Det vil tage 2 døgn. Vietnam har forsøgt at rette serviceniveauet op i tog, og det er
i dag har muligt at rejse med en liggevognplads eller
hele kupeen - hvor der er mere
behageligt og hvor der kun er plads til 4.
Man bør sørge for at bagage altid er under opsyn.
Cyclo:
På grund af trafikpropper har man forbudt cycklotrafik på mange gader i Hanoi og
Ho Chi Minh byen. Det anbefales at turisterne benytter cycklokørere, der er tilknyttet hoteller, eller som man kender i forvejen. Pris for turen skal altid
aftales inden afgang.
Taxa:
Der er lige så mange taxaselskaber, der kører med taxameter i de store byer. Bilerne er i god stand og service er i orden.
Chaufførerne taler måske ikke engelsk, så vær forberedt med adresserne. Hvis man ønsker at køre på kortere eller længere
ture, er det altid en god idé at spare på penge ved at aftale med chaufføreren, der måske ikke køre med taxameter. Det er fordi taxaselskaberne er privatiseret, vognmænd får kun 30% af turen som lønning og skal sørge for brændstof.
Honda mand:
En motorcykel med fører hedder "xe
om". Turister sidder bagi og lader føreren køre. Det er billigere og hurtigere at køre med honda-mand end taxa,
for der er næsten altid trafikkaos i de store byer. Man skal altid aftale om pris før turen, og
ikke medtage så meget bagage, hvor det kan være
et sikkerhedsproblem, når honda-man plejer at benytte mange
omveje og hurtige drejninger.
National hellidag og festival i Vietnam:
1. Jan: | Nytårs dag |
3. Februar: | Vietnamesisk kommunist partis grundlæggelses dag. |
30. April: | Vietnams genforenings dag. |
1. Maj: | International arbejdernes dag. |
19. Maj: | Ho Chi Minhs fødselsdag. |
2. September: | National dag. |
19. August: | August Revolution. |
Drikkepenge:
Drikkepenge er ikke nødvendigt, da regninger er
inklusive 10% service i de fleste hoteller og restauranter. Men man kan altid undvære nogle små skillinger til en god service.
Valuta:
Ho Chi Minh er en af de største - mest berømmede og berygtede - ledere i Viet Nams lange og
brogede historie. Igennem den lange og barske kamp frem mod den genforening af Nord- og Sydvietnam, som Ho Chi Minh ikke selv nåede at opleve, blev han af de fleste opfattet som landets store folkefører. I folkemunde kaldet "Onkel Ho", men efter kommunismens globale sammenbrud og Viet Nams overgang til markedsøkonomi i 1990, er hans indsats - og idealer - af mange fremtrædende historikere blevet sat i et noget andet lys. Hans styre var på sin vis totalitært, og noget egentligt demokrati fandtes ikke. Det politiske system var under Ho Chi Minh stort set bygget op som det sovjetiske. Dette er faktum, men set i et bredere historisk perspektiv, blev Ho Chi Minh på mange måder fanget i sine egne idealer - i sit brændende ønske om, at samle Viet Nam i en nation. Basalt var Ho Chi Minh først og fremmest nationalist. Med baggrund i de betydelige økonomiske interesser den vestlige verden (med Frankrig og USA i front) havde i Viet Nam var en genforening af nord- og syd utænkeligt med Ho Chi Minh i front. Ikke ganske uden sympati havde han ingen anden udvej end at alliere sig med Sovjetunionen. Dog tyder mere og mere forskning på, at han primært så denne alliance som et middel til genforeningen.
Ho Chi Minh City. Ifølge Jysk Rejsebureau:
Ho Chi Minh (Saigon) Hvad Saigon ikke har af Hanois charme, har den i stedet i sit moderne møde mellem skyskrabere, industri, og de gamle kvarterer. Denne cocktail af nyt og gammelt synes at sætte byen i et gevaldigt opkog og får den til at virke, som kan den koge over hvert øjeblik. Saigon syder af økonomisk vækst og kulturel dynamik. Saigon er i dag Vietnams smarte by, hvor unge smukke vietnameserskønheder promonerer i stilrent modetøj, og hvor nye delikate restauranter og caféer langsomt dukker op i bybilledet. Men samtidig byen, hvor de gamle markeder stadig bugner af frugt og grønt og gamle vietnamesere med rynket hud ses udvekslende anekdoter fra livet i den mægtige stad. Ho Chi Minh Citys downtown kaldes stadig Saigon. De lokale foretrækker det sådan. Det er her i distrikt 1 på Pham Ngu Lao Street og i China-town vest for downtown, de billige hoteller ligger. På Pham Ngu Lao findes også rejsecaféerne, blandt andet Sinh café og Kims café, som er blevet institutioner for rejsende i Vietnam. I weekenderne mødes de unge vietnamesere her og cruiser gaderne på cykler og motorcykler, eller svinger forbi Saigons Hard Rock Café. Byen har et godt natteliv med cabaret-shows og danserestauranter. Vil man på seightseeing, kan man leje en cyclo med chauffør i fire timer for 15 kroner. På den tid kan man nå Museum of American Warcrimes, den tidligere amerikanske ambassade og Chinatown med et utal af pagoder. Man kan også leje en cykel for syv kroner om dagen. En sejltur på floden kan fås for 25 kroner i timen pr. båd. Floden er meget malerisk, og der ligger et særligt varmt gult skær over de grønne rismarker uden for byen ved solnedgang. Trænges der til afslapning fra byens fart, kan man på Hotel Rex benytte deres swimmingpool på 6 etage mod 30000 dong. På caféerne kan købes korte dagture til blandt andet Chu Chi tunnelerne.
Da Nang "River Nang"
Da Nang er Viet Nams 3.
største by med knap 400.000
indbyggere. Byen har en vigtig
havn, der også betjener
nabolandet Laos. Byen var
engang hovedstad i
kongedømmet Champa, der
dengang omfattede det centrale
Viet Nam. Kystområdet ved Da
Nang er noget af det smukkeste
og mest interessante af
landets lange kyststrækning.
Bjergene falder her brat ned
mod havet, og der er mindre
end 100 km til grænsen mod
Laos. Nord for byen på vej
mod Hue passeres det smukke
Hai Van pas. I nærheden
ligger fiskerbyen Lang Co ved
en blå lagune. Syd for Da
Nang ligger Marmorbjergene med
sine fem bjergtoppe, der hver
har navn efter disse fem
elementer: vand, jord, metal,
ild og træ. Bjergene er
gennemtrængt af huler og
gange, hvor der findes
Buddha-figurer og skrin. Det
var også i disse gange og
huler vietcong-partisanerne
under krigen gemte sig for
amerikanerne, der havde en
stor base i området. Soldater
på orlov slappede af ved
China Beach.
Da Nang blev en
syd-vietnamesisk by i 1954, da
denne stat blev oprettet, og
blev også en vigtig by under
krigen (1957 - 1975) på grund
af sin beliggenhed nær
grænsen. Amerikanerne
oprettede en base her, og byen
blev derfor de
nordvietnamesiske styrkers
favoritmål. Nord- og
Sydvietnam blev forenede til
een nation i 1976.
30 km sydvest for Da Nang ligger den gamle by Hoi An. I flere århundreder var den en af Sydøstasiens vigtigste havnebyer, men da flodløbet i 1800-tallet sandede til, rykkede skibsfarten i stedet til Da Nang. I dag fremtræder Hoi An næsten som den gjorde ved århundredeskiftet. En charmerende og hyggelig by, som næsten var gået i glemsel, indtil UNESCO i 80 erne trådte hjælpende til ved delvist at restaurere byen. Man må indrømme, at det er en turistby, og at man her er meget vant til turister, men det opvejes til fulde af de mange interessante seværdigheder i byen. Oplev templerne, pagoderne, den blandede arkitektur, Keramikmuseet, Købmandsgården og Den japanske Bro. Der er muligt at besøge nogle af de private hjem med de smukt udskårne døre og vinduer, hvoraf mange også fungerer som forretninger. Glem ikke et besøg på markedet og den stemningsfyldte flodbred.
Hanoi (ca. 2,2 mio. indbyggere)
Hoan
Kiem-søen ligger som en
fredfyldt oase midt i
Hanoi,
hvor man tidligt om
Halong Bay
- bådture i dramatiske landskaber.Tre timers kørsel øst for Hanoi og ud til Tonkin Gulfen, ligger Halong Bay. Det er et dramatisk landskab med flere end 3.000 tusind øer, der rejser sig op af havet og danner kulisse for et af Vietnams smukkeste naturområder. I 1944 kom Halong Bay under Unesco`s beskyttelse og blev udnævnt til "World Heritage Site".
Langt de fleste øer er ubeboede, og kun enkelte af de største øer har nogle få fiskerlandsbyer. I bugten lever en del sø-sigøjnere, som bor på deres både hele livet og ernærer sig udelukkende af det, havet kan skaffe dem. Den største ø, Cat Ba Island, er et yndet mål for rygsækrejsende. Cat Ba Island kan nåes med hydrofoil båd fra Haiphong på lidt under en time. Der er kun forholdsvis enkelte overnatningsmuligheder på øen, og der er endnu ikke bygget luksushoteller. En stor del af øen er udlagt som nationalpark med en spændende flora og fauna. For at opleve Halong Bay skal du at sejle. Sejlturene arrangeres med udgangspunkt i Halong, hvorfra du sejler ud blandt de mange kalksten søer. Det er en mageløs oplevelse at sejle rundt i bugten, mens du får serveret en god "seafood" frokost med kold fransk hvidvin. Halong Bay kan opleves på en endags tur fra Hanoi, men det er bedst at gøre det som en 2 dages/1 nats tur med en overnatning i Halong. Er du til det lidt mere sportslige, skal du vælge at opleve Halong Bay i kajak. Kajakturen kan arrangeres fra en prøvetur på nogle timer, til ugeture, hvor du overnatter på øerne.
Halong
Bay - en
rejsebeskrivelse:
Efter turen til det nordlige
Vietnam så vi frem til at
komme ud på en afslappende
bådtur til Halong bugten. Der
er masser af rejsecaféer i
Hanoi og udbudet
af ture til Halong bugten er
stort. Vi fik anbefalet
caféen T.F. Handspan
af to engelske piger. Vi
valgte en todags tur hvor vi
skulle overnatte på
båden. Man kan også vælge
en tredags tur, hvor man får
en dag på øen Cat
Ba. Det skulle eftersigende
være en smuk ø med mulighed
for trekking m.m.
Vi havde trekket nok i Bac Ha,
så bådturen var nok for os. Halong
bugten er et meget stort
område med smukke
klippeformationer, der så
ud som om de nærmest er skudt
op af det blågrønne hav. Det
viste sig at være
en rigtig god idé at vælge
T.F. Handspan's tur til
bugten. Vi var 12 personer
på turen som blev kørt i bus
til Halong City. Der kom vi
ombord på en
stor båd med masser af plads.
Vi blev noget overraskede da
mange af de andre
rejsebureauers busser stoppede
ved en båd ikke meget større
end vores.
Det viste sig, at de andre
rejsebureauer slog sig sammen
om at leje en båd
og pakkede så mange som
overhovedet muligt med på
turen. Der var over 60
personer på den anden båd! Vi
sejlede en tur ud i bugten
mens vi nød udsigten og det
gode vejr fra soldækket.
Senere på dagen besøgte vi
en stor drypstenshule med
flotte klippeformationer
(surprise grotten). Sidst på
eftermiddagen kastede vi anker
og tog
en svømmetur i det varme
vand. Vi havde egentlig en
kahyt på båden, men
det var alt for varmt at sove
nedenunder. Vi satte i stedet
myggenettene op
ude i stævnen af båden og
sov der. Det var en
vidunderlig stjernehimmel at ligge
og kigge op på -
ultraromantisk! Vi vågnede da
solen stod op og startede dagen
med at kaste os i vandet.
Derefter sejlede vi rundt og
så mere af bugten indtil
turen til sidst gik tilbage
til Halong City. Vi
kan varmt anbefale T.F.
Handspan. Det koster lidt
mere, men de penge er virkelig
givet godt ud. Vi talte
bagefter med flere, der havde
prøvet de andre ture
og som var skuffede.